på med hørselvernet!

Er hørselvern nødvendig for å overleve i ­kontorlandskapet?

Diskusjonene rundt cellekontor kontra åpne kontorløsninger i media begrenser seg til argumentasjoner rundt tre faktorer: støy, konsentrasjonsvansker og manglende behov for samhandling blant ansatte. Dette er et feilspor, en alt for snever forståelse for problemene som definitivt ikke bringer diskusjonen videre.

Mouversi as har gjennomført intervjuer med over 200 ansatte. Intervjuer som forteller noe om hva som motiverer hver ansatte, hvordan de foretrekker å samarbeide og hvordan de mest effektiv tror de kan løse sine arbeids­oppgaver.

«Når ansatte sitter med hørselvern på kontorarbeidsplassen bør det ringe noen bjeller», sa en mellomleder i en større organisasjon til meg for en tid siden. Det støtter jeg! Ikke bare bør det ringe noen bjeller, de bør også ringe så høyt at de høres godt inn på lederkontorer og styrerom. Hvorfor har det blitt slik?

Jeg har snakket med HR ledere i flere store norske virksomheter. De peker på uheldige konsekvenser av uklare mål, nemlig at det blir umulig å evaluere prosjektet etter en tid. Først og fremst – som i mange andre tilfeller – kan det være at arbeidet med målsetting er for overflatisk og dermed for generell.

«Hva vil vi oppnå? Ikke bare de praktiske fysiske løsningene, men noe mer!» «Ledelsen er ikke med!» «Vi må i større grad tenke arbeidsprosess ikke bare arbeidssted!» Slike uttalelser kan tyde på at toppledere fortsatt finner tilstrekkelig motiv for å bygge om kontorene så lenge en sparer plass og kostandene går ned. Redusert kontorareal per ansatt kan i enkelte tilfeller være opp mot 30 prosent og er nok ofte motiv godt nok for å etablere åpne kontor­løsninger.

Min erfaring er at ledelsen ofte har gode intensjoner, og gir et klart uttrykk for målsetting og tro på samhandling og kompetanseoverføring. Men kan det være at antatte effekter som skal hentes ut på området samhandling, kompetanse og læring ikke er så lette å oppdage?

Intervjuer med 200 ansatte forteller at nye spørsmål må stilles, spørsmål som gjelder arbeidsgleden, jobbtilfredsheten, hva som motivere hver enkelt osv.